Biography (en/fr)

Uriel Barthélémi is a drummer, composer and electro-acoustic musician.

Following his studies at the conservatoires of Reims, La Courneuve, Montreuil, and Ircam, he embarked upon electro-acoustic compositional work. This has led him to collaborate in numerous areas of the performing arts from 2002 onwards: dance, marionettes, theatre, as well as the visual arts ( Forced entertainment, Cie Pseudonymo, Cie Veronica Vallecillo, Cie Mesden, … , the visual artists Manon Harrois, Elise Boual, Nicolas Clauss, Taro Shinoda, Nikhil Chopra, Angelica Mesiti, … ).

In parallel with his compositional work, he performs as a drummer for several projects and conducts research into the drum and computer connection, developing his own softwares in Max-Msp.

These multiple themes have made him reflect upon the concepts of performance and improvisation, to take into account the concepts of plasticity and physicality of sound through spatial layout, as well as questioning the place of the performer (movements, energy, corporeality) and psychological contexts (intentions, cinematographic colors, sonic staging, and so on).

His recent work enquires into these themes and adopts a different angle each time.

Intimately combining drums and electronics, a flexible composing style and improvisation he has had works commissioned by Césaré – CNCM, Sacem / CDMC, Al Mamal Art Foundation, Sharjah Art Foundation.

He is also an associate composer of the Soundtrack Company and regularly works with Puce Muse Studios.

He collaborates and appears with many artists, such as Hélène Breschand, Tarek Atoui, Kazuyuki Kishino (KK NULL), Antoine Schmitt, Susie Ibarra, Ikue Mori, Eric Pailhé, Patricia Dallio, among other.

He has played and performed in music and performances festivals such as Exodos (Lubjana), Jazzmandu (Katmandu), Scènes ouvertes à l’insolite (Paris), Villette numérique (Paris), The Jerusalem show (East Jerusalem), Irtijal (Beirut), Les Détours de Babel (Grenoble), Performa (N.Y.), Nuit blanche (Paris), Memory Marathon (Serpentine Gallery, London), Sharjah Art Biennial 11 & 12 (United Arab Emirates, 2013 & 2015), Ruhr Triennale 2013 (Essen, Germany), Fiac (Paris, 2013), festival Croisements (Beijing, 2014), Gmem (Marseille, 2015), Sommer akademie – Zentrum Paul Klee (Bern, Suisse, 2015), Cirque d’hiver (Paris, 2015), Louis Vuitton (Paris, 2015), March meeting (Sharjah 2016).

 

 

Uriel Barthélémi est batteur, compositeur, électro-acousticien.

Après des études aux conservatoires de Reims, La Courneuve et Montreuil,, ainsi qu’à l’Ircam,, il amorce un travail de composition électro-acoustique qui l’amène à collaborer depuis 2002 avec de nombreux domaines du spectacle vivant : danse, marionnettes, théâtre , ainsi qu’avec les arts visuels (Cie Veronica Vallecillo, Forced Entertainment, Cie Pseudonymo, Cie KA, Cie La Strada, Cie La Tramédie/In Vitro, Cie Mesden ,(…), les plasticiens Elise Boual, Manon Harrois, Nicolas Clauss, Taro Shinoda, Nikhil Chopra, Angelica Mesiti, …).

Conjointement à son travail de composition, il joue en tant que batteur/performeur pour plusieurs projets et mène un travail de recherche sur la liaison batterie et ordinateur, développant ses propres logiciels dans Max-Msp.

Ces multiples axes l’amènent à réfléchir sur la notion de performance et d’improvisation, à prendre en compte les notions de plasticité & physicalité du son, à travers des mises en espaces, ainsi qu’à questionner la place de l’interprète (gestes, énergies, corporalité ) et les contextes psychologiques (intentions, couleurs cinématographiques, mises en scène sonores, …).

Ses travaux récents (Souls’ Landscapes, Yama’s Path, Exhaustion, Fragmented Languages,) questionnent ces axes en adoptant à chaque fois un angle différent.

Mêlant intimement batterie et électronique, écriture souple et improvisation, il a reçu des commandes de Sacem/CDMC/ Puce Muse, de Césaré – CNCM, de Al Mamal Art Foundation, de Sharjah Art Foundation…

Il est également compositeur associé à la compagnie Soundtrack (Patricia Dallio) et travaille régulièrement avec les studios Puce Muse (Serge De Laubier).

Il collabore et partage la scène avec de nombreux artistes tels que Kazuyuki Kishino (KK NULL), Hélène Breschand, Tarek Atoui, Antoine Schmitt, Susie Ibarra, Ikue Mori, Ziru Zheng, Eric Pailhé….

Il a joué dans des festivals tels que Exodos (Lubjana), Jazzmandu (Katmandu), Scènes ouvertes à l’insolite (Paris), Villette numérique (Paris), The Jerusalem show (East Jerusalem), Irtijal (Beirut), Les Détours de Babel (Grenoble), Performa (N.Y.), Nuit blanche (Paris), Memory Marathon (Serpentine Gallery, London), Sharjah Art Biennial 11 & 12 (United Arab Emirates, 2013 & 2015), Ruhr Triennale 2013 (Essen, Germany), Fiac (Paris, 2013), festival Croisements (Beijing, 2014), Gmem (Marseille, 2015), Sommer akademie – Zentrum Paul Klee (Bern, Suisse, 2015), Cirque d’hiver (Paris, 2015), Louis Vuitton (Paris, 2015), March meeting (Sharjah 2016).

 

« Uriel Barthélémi (…) creates compelling physical and psychological dramas through the intense production of sound. Combining drums and electronics, composition and improvisation, his work captures the very essence of live performance ».
Valerie Grove (for the Al Mamal Art foundation).

 

Selected  Commissioned works :

« Souls’ Landscapes » live performance / Sound tryptich commissioned by Sharjah Art Foundation | Sharjah, U.A.E. (2015)

« Talking with the unspoken rythm » | Educational Audio/video game, commissioned by PUCE MUSE, SACEM & CDMC I France (2012-14)

« Ilôts » | in collaboration with Nicolas Clauss – générative surround installation commissioned by the Soundtrack company I France (2012)

« Visiting Tarab » live performance piece commissioned by Sharjah Art Foundation | Sharjah, U.A.E. (2011)

« Exhaustion » live performance / Sound tryptich commissioned by Al Mamal Art Foundation | East-Jerusalem (2010).